5 gode råd til dig

Har du svært ved at finde ud af hvad du skal undgå at gøre på de sociale medier? Så er der hjælp at hente her.


1. Blander du arbejde og fritid sammen?

Det du gerne vil dele med venner kan også ende hos kunder, klienter og kollegaer. Hvis du udelukkende bruger Facebook privat, kan du overveje om du måske skal lade være med at være venner med dine kollegaer derinde. Huske under alle omstændigheder, at alt du lægger ud, kan blive læst af andre – også din chef og dine kollegaer.

2. Lad os vide når du ser negative kommentarer

Kommunikationsenheden kender medierne og ved hvilke vendinger er bedst at bruge for at forebygge at misforståelser opstår eller eskalerer. Du har ekspertise inden for dit område og kender den pågældende sag godt. Sammen kan I kommunikere det ud sådan så det er bedst for både borgerne, kommunens medarbejdere og forvaltningen.

3. Undlad at kommentere på de negative posts

Når du kommenterer på negative opslag, er du med til at sprede dem. Husk, at du aldrig kan tale på vegne af kommunen i et kommentarspor. Det gør vi via officielle kanaler i samarbejde med de ansvarlige ledere.

4. Brug altid navn og titel

Hvis du nu alligevel vælger at kommentere på noget der har at gøre med kommunen så husk altid at bruge dit rigtige navn og skriv gerne at du er medarbejder hos Albertslund kommune og hvilken afdeling du arbejder for. Du skal også gøre det klart, at det du skriver udelukkende er din egen holdning, og at du ikke taler på vegne af kommunen.

5. Tænk dig om!

Husk, at alt du skriver online er offentligt. Bliver du sur? Så tæl til ti – eller sov på det – inden du skriver. Brug din sunde fornuft og send hellere én mail for meget til Kommunikationsenheden, end én for lidt. Kommunikation@albertslund.dk

1. Blander du arbejde og fritid sammen?

Det du gerne vil dele med venner kan også ende hos kunder, klienter og kollegaer. Hvis du udelukkende bruger Facebook privat, kan du overveje om du måske skal lade være med at være venner med dine kollegaer derinde. Huske under alle omstændigheder, at alt du lægger ud, kan blive læst af andre – også din chef og dine kollegaer.

2. Lad os vide når du ser negative kommentarer

Kommunikationsenheden kender medierne og ved hvilke vendinger er bedst at bruge for at forebygge at misforståelser opstår eller eskalerer. Du har ekspertise inden for dit område og kender den pågældende sag godt. Sammen kan I  kommunikere det ud sådan så det er bedst for både borgerne, kommunens medarbejdere og forvaltningen.

3. Undlad at kommentere på de negative posts

Når du kommenterer på negative opslag, er du med til at sprede dem. Husk, at du aldrig kan tale på vegne af kommunen i et kommentarspor. Det gør vi via officielle kanaler i samarbejde med de ansvarlige ledere.

4. Brug altid navn og titel

Hvis du nu alligevel vælger at kommentere på noget der har at gøre med kommunen så husk altid at bruge dit rigtige navn og skriv gerne at du er medarbejder hos Albertslund kommune og hvilken afdeling du arbejder for. Du skal også gøre det klart, at det du skriver udelukkende er din egen holdning, og at du ikke taler på vegne af kommunen.

5. Tænk dig om!

Husk, at alt du skriver online er offentligt. Bliver du sur? Så tæl til ti – eller sov på det – inden du skriver. Brug din sunde fornuft og send hellere én mail for meget til Kommunikationsenheden, end én for lidt. Kommunikation@albertslund.dk