Guide til pressemeddelelser

Målet med en pressemeddelelse er, at levere et produkt, som medierne vil kunne bringe, uden at de skal gøre det store arbejde. Jo mere arbejde for journalisten, jo større risiko er der for, at pressemeddelelsen ikke bliver bragt.


Det vigtigste først

I stedet for at sende journalisten et lang referat  og en bunke tal, som journalisten selv må sætte sammen,  handler det om at få skrevet en pressemeddelelse, som kan blive bragt, som den er.

Pressemeddelelsen skal derfor ligne en artikel, og følge en artikels opbygning, hvor man starter med det vigtigste først.

Skriver du eksempelvis en pressemeddelelse om en fodboldkamp, bør artiklen ligge ud med resultatet, i stedet for at beskrive kampen fra start til slut. En kronologisk beskrivelse af kampen, vil kunne resultere i, at modtageren ikke  får læst artiklen til ende – og derved ikke når frem til pressemeddelelsens pointe.

Billeder

Et godt billede kan være med til at løfte en pressemeddelelse, og ved mindre historier kan det være afgørende for, om historien bliver bragt eller ej. Tænk derfor altid i, om du kan få taget billeder, som passer til historien.

Nogle webmedier skal bruge billeder til alle deres artikler, så selvom  der er ikke noget billede som passer perfekt til historien, kan det ofte give god mening at sende et billede alligevel. Det kan for eksempel være et billede af rådhuset,  eller et billede af borgmesteren, hvis han udtaler sig i artiklen.

Sørg altid for at sende billederne i en stor opløsning. Det gør der muligt for modtageren at tilpasse billederne til deres eget layout.

Kontakter

Du bør have dig selv som kontaktperson på din artikel, så journalisten kan kontakte dig, hvis der er noget han er i tvivl om, eller noget han vil have mere information omkring. Skriv mail, telefonnummer og mobiltelefonnummer.

Samtidig bør du have de kilder, som bliver citeret i artiklen, som kontaktpersoner, i tilfælde af at journalisten skal bruge flere citater eller har brug for at optage et citat til radioen.

Sørg for, at være tilgængelig for journalisten – det betyder ikke, at du skal vente ved telefonen, men omvendt fungere det knap så godt, hvis du sender en pressemeddelelse for derefter at slukke din telefon.

Se eksempel på pressemeddelelse

Guide til gode tekster

Guide til pressekontakt