Udarbejdelse af stillingsopslag

Selve stillingsopslaget er afgørende for at tiltrække relevante og kompetente ansøgere. Det er derfor vigtigt, at der afsættes tid til at udarbejde et opslag, der både fortæller om, hvem I er, hvilke arbejdsopgaver, der er tale om og kravene til både faglige og personlige kompetencer.


Når Job- og personprofilen er udarbejdet med beskrivelse af arbejdsopgaver og behov for kompetencer, skal stillingsopslaget skrives. Det er vigtigt, at opslaget afspejler jobbets reelle indhold, og giver et godt billede af arbejdspladsen

Link til skema til udarbejdelse af stillingsopslag

Gode råd, når du udarbejder et stillingsopslag:

  • Modstå fristelsen til bare at kopiere og klistre en beskrivelse, du har brugt tidligere. Tænk på hvordan personens opgaver og ansvarsområde kan have ændret sig. 
  • Du skal skrive direkte til kandidaten. Brug ikke 3. person.
  • Hvis der bruges punktopstilling, skal punkterne være korte. Punkterne skal uddybes nedenfor. Undgå gentagelser.
  • Stillingsopslaget skal ikke være for langt, da læseren hurtigt skal få overblik og blive inspireret.
  • Det er vigtigt, at der i stillingsopslaget er fokus på dine forventninger til kompetencer, så du får relevante ansøgere
  • I Albertslund kommune ønsker vi et ensartet udtryk udadtil, når vi slår stillinger op, så du skal være opmærksom på, hvordan tidligere opslag ser ud.