Ti gode råd hvis du føler dig stresset

Center for stress og trivsel har udarbejdet en række gode råd til dig, som føler dig stresset.


  • Du har et problem og skal tage din stress alvorligt.
  • For det første må du erkende, at du er stresset, og at du derved har et problem, som kræver, at du gør noget ved det. Du må ikke lade stå til og tro, at det løser sig af sig selv. Det er dumt. Nu er det dig, der skal bestemme.
  • Sørg for at få masser af huller igennem dagen, hvor du kan koble fra og slappe af. Når du slapper af skal det også være i dit hoved. Lav en aktivitet, som får dig til at tænke på noget andet end arbejde.
  • Vi kan også anbefale en afslapnings CD med afspændingsøvelser.
  • Lyt til noget god musik, leg, dyrk en hobby.
  • Du skal have kontrollen over dit eget liv tilbage. Det er dig, der skal bestemme over dit liv. Du ved, hvad du kan tåle, og det må du respektere. Snak med din ledelse og få dit arbejde organiseret på en sådan måde, så du kan leve og være tilfreds med det.
  • Hvis du kan så drop kaffe, te, cigaretter og alkohol. Det gør det bare meget værre. Netop disse stoffer stimulerer hjernen til at produceere mere adrenalin.
  • Bevæg dig. Brug trapperne i stedet for elevatoren. Gå en rask tur på en halv time om dagen. Det giver motion og får renset hovedet. Lad være med at overdrive. Kroppen har bedre af hvile end overdrevent motion.
  • Le dig glad. Det kan lyde lidt mærkeligt, men når vi griner, producerer vi faktisk en masse hormoner, som neutraliserer stresshormoner. Vi får velvære og livet føles lettere. Så få humoren tilbage i dit liv.
  • Brug dine venner og kolleger. Det er meget vigtigt, når man er stresset, at man ikke isolerer sig. Få støtte hos dem, du har tillid til. Vær sammen med andre. De kan sikkert give dig en masse gode råd. Lyt til dem.