Beredskabsplan


Hvad kan indgå i en beredskabsplan?

Har I samtaler med borgere eller andre, som kan finde på at reagere voldsomt i forbindelse med en sagsafgørelse eller myndighedsbeslutning, så er det vigtigt, at I allerede har drøftet denne risiko og jeres erfaringer omkring dette, så I kan forholde jer til det i jeres beredskabsplan.

 

Her er eksempler på indhold, som kunne være relevante for en beredskabsplan: 

  • Indret kontoret hensigtsmæssigt. Ingen løse genstande, billeder osv.
  • Hold møde et sted, hvor der er en flugtvej – lav en hurtig risikovurdering
  • Orienter andre om mødet. Det kan være en kollega, din leder eller vagten, hvis du er på Rådhuset
  • Overvej, hvornår trækker man sig eller stopper mødet i utide?
  • Alarm / tryk på overfaldsknap. Hvor sidder alarmen og hvor meget skal der til, før man udløser den?
  • Kontakt til leder og AMR - navn, telefonnummer, kontornummer, mail adresse kan fremgå
  •  Psykologisk Rådgivning (Falck healthcare)
  • Arbejdsskadeanmeldelse
  • Skal der skrives i borgers journal eller andre log bøger?
  • Registrer hændelsen
  • Skal pårørende kontaktes?
  • Hold dig ajour med viden
  • Hvad gør I hjemme hos borgeren?
  • Hvilke forventninger kan I have til hinanden?
  • Hvad gør I, hvis I er alene på kontoret?

 

Der kan eventuelt laves en pixi-udgave der lamineres og hænges op hos hver enkelt medarbejder.

 Se eksempel på beredskabskort samt bilag til bedredskabskortet